فرهنگ هيئات قرآني

 

 

 

بسمه تعالي

بررسي و تحليل هيئت‌هاي قرآني، شكل گرفته در

مقدمه:

فعاليت قرآني امر بسيار مقدس و بابركتي است كه به آدمي آرامش مي‌دهد. فعاليتهاي قرآني يك هيئت نياز به يك پژوهش ميداني دارد تا بيابيم كه چه تأثير كاهنده و افزايشي را دارد. آنچه مي‌خوانيد مايه اوليه است كه اميدواريم در آينده به سرعت اين مسأله به جريان بي‌افتد.

برخي از هيئت‌هايي كه تشكيل مي‌شوند بنام قرآن، يا هيئت قرآن مي‌باشند و برنامه‌هاي آن بر اساس و محور شكل مي‌گيرد. هيئت با ويژگيهايي كه دارا هستند.مثل:

1) برخورداري از اهداف مشترك مذهبي

2) برنامه‌ريزي و هدف‌گيري محور هيئت

اما اينكه چرا هيئت قرآن بنام قرآن تشكيل مي‌شود. يا به نظر در دل يك هيئت كه مدنظر ما است، برنامه قرآني را ندارد. بسيار قابل توجه و تعمق است...در واقع اينگونه هيئتها، نيايش جمعي است. و به دنبال آن بركاتي به همراه خود دارد.

در زمان امروز كه خطرات و تهاجم فرهنگي دشمن فراوان است ودشمن دندان تيز كرده تا علاقه و انگيزه جوانان را سلب كند چنين محافلي مي‌تواند يا به عبارتي نيايش جمعي سدي مقاوم ايجاد كند، اين يك علت و علت ديگر هم، با توجه به رشد روزافزون صنعتي و ماشيني كه بسيار از آدمها را به خود پيچانده ودرگير ساخته و ميان آدمها فاصله انداخته. چنين محافلي مي‌تواند آن روحيه اصيل را بازگرداند و بازآفريني صحيح داشته باشد. ضمن اينكه در هيئت قرآني گلي از گلستان برداشت مي‌شود. صله ارحامي كه مورد تأكيد پيامبر (ص) و در روايات به آن اشاره شده انجام بگيرد. پس بنابراين چند ويژگي را مي‌توان در اينگونه هيئت‌ها را شناسايي نمود.

1- برگزاري نيايش دسته‌جمعي با آگاهي قبلي و حضور در جمع

2- توان‌سازي اخلاقي از دست رفته در عصر ماشين زده

3- مصادره مطلوب هفتگي، ماهانه، و... از تلاوت قرآن و دل‌نوازي جسم و روح

4- جذب جوانان به هيئت، و قرآن با انجام روشهايي تربيتي

5- مقابله فردي و اجتماعي با خطرات فرهنگي و اجتماعي

6- مقاوم‌سازي فرد و اجتماعي در برابر هواي نفس.

تلاوت قرآن، تلاوت نور است و بديهي است آشنايي انسان با كلمات نوراني ذهن را روان و رويكرد مناسبي به زندگي، اجتماع مي‌دهد. به خصوص اين نگاه در يك جمع، هيئت شكل بگيرد و تجربه مفيد خواهد بود براي ديگران. ديگران مثل جوانان، جوانان به دنبال دل لطيف آرام كه از سر تواضع آنها را تأييد كنند باعث خواهد شد جذب چنين گردهمايي بشوند. و بهره‌برداري مناسب معنوي از آن بگيرند.

چنين هيئت‌هايي در متن جامعه، بخصوص در روستاها فراوان هستند. كه به طور هفتگي ماهانه هيئت قرآني را دارا هستند چيزي كه به نظر مي‌رسد بايد سادگي آن را حفظ نمود. و برنامه‌ريزي شده به آن خوراك محتوايي رساند. چند چيز ماهيت اينگونه هيئت‌ها را برجسته مي‌نمايد.

1- تعقل در قرآن.

2- برقراري ارتباط با روحاني

3- مداومت در امر تعقل در قرآن

شهيد مطهري در تعليم و تربيت در اسلام، درباره تعقل در قرآن مي‌فرمايد:

اسلام طرفدار تعقل است و شديداً هم طرفدار است.

آيه: «فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه، اولئك الذين هديهم الله و اولئك هم اولوالالباب». بندگان مرا نويد بده، آن بندگاني اينجايي را. مطلب با «بندگان من» شروع شده است. كانه قرآن مي‌خواهد بگويد بنده خدا آن است كه چنين باشد و لازمة بندگي خدا اين است. الذين يستمعون القول. آنان كه سخن را استماع مي‌كنند. نمي‌گويد: «يسمعون، فرق است بين«سماع» و «استماع» «سماع» يعني شنيدن ولو انسان نمي‌خواهد بشنود. «استماع، گوش فرا دادن است، مثل اينكه شما اينجا نشسته‌ايد و خودرا آماده كرده‌ايد براي شنيدن. در باب موسيقي مي‌گويند: سماعش حرام نيست، استماعش حرام است، قرآن مي‌گويد: الذين يستمعون القول: آنان كه سخن را استماع مي‌كنند. يعني اينجور نيست كه هر حرفي را هنوز درك نكرده رد كنند و بگويند ما نمي‌خواهيم بشنويم. اول استماع ميكنند، به دقت دريافت ميكنند، يتبعون احسنه بعد غربال مي‌كنند، تجزيه و تحليل مي‌كنند. خوب و بدش را مي‌سنجند و بهترين آن را انتخاب و پيروي مي‌نمايند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: دلنوشته ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:هيئات قراني,هيئت باب الحسين,فرهنگي, | | نویسنده : اعضای هیئت |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.